QNAP NAS plotseling onbereikbaar (Readonly modus)

Een NAS loopt langzaam uit de voegen.
Vorig jaar bevatte die ongeveer 750GB aan data, maar kwam er achter toen ik de backup wilde verbeteren van mijnn klant (meer versies), dat het niet toereikend was.
Daarom heb ik toen gekeken om de de schijven in de bestaande TS-239 te vergroten naar 4-6 TB of een nieuwe waar je 6 schijven in kwijt kunt.
Samen hebben toen besloten op grond van een onderzoek naar stroomverbruik, snelheid etc een NAS te kopen waar 6 schijven in konden, maar dan vooral gebruik te maken van kleine schijven.
Deze nieuwe NAS  wordt met RAID 6 ingericht. En gebruikt als Backup-server. De TS-239 blijft als standaard server draaien.
Meer weten over RAID? Lees dan eerst even dit artikel: Link.
En de 239 te gebruiken als orginele server.
Uiteindelijk blijken die 5 kleine schijven in RAID 6 tegen de grenzen op te lopen. 500GB is maar 462GB. En omdat er gebruik maak van RAID 6, vallen er 2 af. Bij RAID 6 wordt van iedere weggeschreven bit, een controlle getal wordt weggeschreven. De zogenaamde pariteit. En dat pariteitsgetal wordt 2x weggeschreven, tegen 1 keer bij RAID 5.
In overleg had ik eind van de vorige week besloten om een 2-tal schijven in de nas te vervangen door 2 grotere.

Daarbij had ik amper een schijf vervangen door een 1 TB grote schijf of de backup van de klant liep kapot. De melding was dat de NAS waar naar toegeschreven werd readonly was geworden.

Voorbeeld mail. en daaronder een voorbeeld van de melding vanuit de logging.


Daarop heb ik geprobeerd de schijf vanaf mijn eigen pc met een driveletter te benaderen. Dat lukte niet.
Dat lukte ook niet op IP adres.

Daarop ben ik via de browser naar de NAS gegaan, en heb via de Storage manager de Storage Space bekeken.
Daar stond de melding dat het systeem gecheckt moest worden.

Vervolgens op Check file System geklikt en het proces gestart door op Apply te klikken.

Daar kwam onderstaande melding. Na op OK geklikt te hebben, werd het systeem gechecht.

Aan het eind van de check heb ik de NAS nog een keer gereboot, en kon ik de backup van mijn klant weer opstarten.

Print Friendly, PDF & Email

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie